De Cello, cello en nog eens cello
De Cello Biënnale is een muziekfestival waar het, zoals de naam al doet vermoeden, allemaal om de cello draait. In 2014 vond de vijfde editie plaats in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam. De vier uitvoeringen die u hier hoort beho

orden tot het Dutch Vintage programma, waarin verschillende Nederlandse componisten aan bod kwamen.
Als eerste Alphons Diepenbrock. Zijn Berceuse schreef hij in 1912 bij een gedicht van de Belgische symbolist Charles Van Lerberghe. Zowel tekst als muziek beschrijven het lieflijke Hof van Eden, maar ook de gevarenzones die De Schepper daarin een plek had toebedeeld. Daarna Michel van der Aa, die met Oog uit 1995 de cellist de ruimte doet vullen met het losse snarenspel van zijn cello. Rudolf Escher schreef de onstuimige Sonata Concertante voor cello en piano in de oorlogsjaren, zwaar getekend door het bombardement op Rotterdam, waarbij vrijwel al zijn tot dan toe gemaakte composities, gedichten en schilderijen verloren gingen. Als laatste Joël Bons, die als artistiek leider van het Nieuw Ensemble en het Atlas Ensemble een indrukwekkende staat van dienst heeft opgebouwd. Echo’s van zijn muzikale reizen weerklinken in zijn eigen composities, zoals in dit trio Omwentelingen voor klarinet, cello en piano.
Jakob Korany: cello. Nora Fischer: sopraan. Frank van de Laar: piano
Örs Köszeghy: cello en soundtrack
Dmitri Ferschtman: cello. Frank van de Laar: piano
Jeroen den Herder, cello. Lars Wouters van den Oudenweijer: klarinet. Daniël Kramer, piano