Support the Concertzender

Steun ons door vriend te worden, een donatie te doen of te sponsoren.

Vriend
Ik wil steunen door vriend te worden.
Doneren
Ik wil steunen door een donatie te doen.
Sponsor
Ik wil steunen door te sponsoren.
Ik word vriend voor het bedrag van
per jaar
Ik wil het bedrag van doneren
Ik wil sponsoren met
Ondersteuningsvoorkeuren
Newsletter
Get the latest updates and offers.
Product updates
Learn about new features and products.
Event invitations
Invitatations to exclusive events.
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden
ConcertPodium

David Kweksilber Trio

1 november 2003 - Opnamelocatie

Van een overvol concert blijft precies één stuk over. Gelukkig is ook dat stuk de moeite van het luisteren waard.

Als we een concert opnemen, vragen we musici altijd of ze akkoord gaan met uitzending. Soms is het antwoord ja, soms nee, soms iets ertussenin: dan mogen we alleen bepaalde tracks uitzenden.

David Kweksilber en zijn mannen gingen voor dit concert maar met één stuk akkoord. De rest van het concert, met onder meer Schumann, Stravinski en Hindemith, moeten we met pijn in het hart voor ons houden. Wat het drietal tot die beslissing heeft gebracht is ons niet bekend.

Het stuk dat we hier mogen laten horen is Hommage à R. Sch. van György Kurtág. Gelet op de bezetting is het vooral een hommage aan Schumanns Märchenerzählungen, een werk dat de drie ervoor speelden (maar dat we dus niet uitzenden). Het stuk heeft dezelfde instrumentatie (klarinet, altviool en piano, een bezetting die uiteindelijk van Mozarts Kegelstatt-Trio komt). De muziek is typisch Kurtág: gematigd modern, treurig-traag en gemaakt om diep te raken. De sombere sfeer past ook wel bij het leven van de late Schumann, die aan toenemende geestesziekte leed en zich een jaar later in de Rijn zou storten.

  • Hommage à R. Sch., opus 15d

    David Kweksilber, klarinet Gijs Kramers, altviool Gerard Bouwhuis, piano