In het tweede concert uit "de Herkenning" gaan de gordijnen dicht en de zwarte mantels aan. Aan de tafel wordt een duister ritueel uitgevoerd.
De klassieke muziek kwam begin twintigste eeuw in haar gothfase. Althans: sommige componisten raakten gefascineerd door het duistere, soms zelfs het satanische. Bij uitstek denken we dan aan de Rus Aleksandr Skrjabin. En inderdaad: zijn Sonate nr. 9 "Zwarte mis" is present. Net als Sergej Prokofjev met zijn Suggestion diabolique. Niet duivels, wel duister zijn de teksten van Edith Ronsperger die Franz Schreker toonzette. De wereld, althans de kunstwereld, was decadent, verzadigd, moe en toe aan iets nieuws. Ze kon nog niet weten dat ze binnen een paar jaar op haar wenken werd bediend...
Håkon Austbö (piano)
Kelvin Grout (piano), Nelly van der Sijde (sopraan)
John Snijders (piano)
John Snijders (piano)
Håkon Austbö (piano)
Kees de Visser (piano), Cecile Huinen (viool), Michel Dispa (cello)