Support the Concertzender

Steun ons door vriend te worden, een donatie te doen of te sponsoren.

Vriend
Ik wil steunen door vriend te worden.
Doneren
Ik wil steunen door een donatie te doen.
Sponsor
Ik wil steunen door te sponsoren.
Ik word vriend voor het bedrag van
per jaar
Ik wil het bedrag van doneren
Ik wil sponsoren met
Ondersteuningsvoorkeuren
Newsletter
Get the latest updates and offers.
Product updates
Learn about new features and products.
Event invitations
Invitatations to exclusive events.
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden
ConcertPodium

Gijs Hendriks Kwintet, 1998

18 september 1998 - Opnamelocatie

Bestaat er zoiets als Utrechtse jazz? Dan maakte Gijs Hendriks het.

Er wordt in Nederland al een jaar of honderd jazz gemaakt en door de jaren heen zijn er zeker regionale scenes ontstaan. In Amsterdam draait alles om impro, muziek van de derde weg tussen jazz en (hedendaags) klassiek. Rond Tilburg bloeit de harde avant-garde. In Noordzeestad Den Haag hoorde je jarenlang meer het mainstreamgeluid.

Gijs Hendriks (1938-2017) doorliep in de jaren vijftig het Conservatorium in zijn thuisstad Utrecht, in een tijd dat daar nog geen jazz gegeven werd. Daarna werd het de saxofoon, in het dansorkest van de Vara, waar meer dan genoeg jazz gespeeld werd. Pas in 1985 vond hij de tijd rijp om zelf voor een combo te staan.

Speelt Hendriks de traditionele, goed in het gehoor liggende jazz die hij bij de Vara moest spelen? Ja en nee. Vooral nee eigenlijk. Met zijn kwintet neemt hij de standards als beginpunt voor zijn eigen composities. De rhythm changes (de akkoorden van "I got rhythm", die in tig andere composities gebruikt zijn) worden verwerkt in zijn compositie "Jungle Beat", en "I've found a new baby", ook al zo'n nummer uit het ijzeren repertoire, wordt omgetoverd tot "TSP". De enige oude compositie die in onbewerkte vorm op de lessenaar komt, is "Reflexions" van Thelonious Monk. Conclusie: na jaren braaf Dixieland en Swing te hebben gespeeld, waait de wind bij Hendriks nu uit een heel andere hoek.

  • 2. TSP (naar 'I've found a new baby')

    Gijs Hendriks Kwintet: Ilja Reijngoud (trombone), Gijs Hendriks (sopraan-, tenor, baritonsaxofoon); Frank Stagnitta (piano), Harry Emmery (bas), John Engels (drums)

  • 3. Intro

    Gijs Hendriks Kwintet: Ilja Reijngoud (trombone), Gijs Hendriks (sopraan-, tenor, baritonsaxofoon); Frank Stagnitta (piano), Harry Emmery (bas), John Engels (drums)

  • 4. 3 take 4 (wals)

    Gijs Hendriks Kwintet: Ilja Reijngoud (trombone), Gijs Hendriks (sopraan-, tenor, baritonsaxofoon); Frank Stagnitta (piano), Harry Emmery (bas), John Engels (drums)

  • 5. Jungle beat (met Rhythm changes)

    Gijs Hendriks Kwintet: Ilja Reijngoud (trombone), Gijs Hendriks (sopraan-, tenor, baritonsaxofoon); Frank Stagnitta (piano), Harry Emmery (bas), John Engels (drums)

  • 6. Reflexions

    Gijs Hendriks Kwintet: Ilja Reijngoud (trombone), Gijs Hendriks (sopraan-, tenor, baritonsaxofoon); Frank Stagnitta (piano), Harry Emmery (bas), John Engels (drums)

  • 4. N.P. 3 (New Piece Three)

    Gijs Hendriks Kwintet: Ilja Reijngoud (trombone), Gijs Hendriks (sopraan-, tenor, baritonsaxofoon); Frank Stagnitta (piano), Harry Emmery (bas), John Engels (drums)