Het eerste lustrum van een nog jonge traditie wordt gevierd.
In het aan monumenten overvolle stadscentrum van Amsterdam wordt ze vaak over het hoofd gezien, maar de Grachtengordel kent naast de Westerkerk ook nog een Noorderkerk. In een sierlijk gebouw van Hendrick de Keyser, gebouwd in de vorm van een Grieks kruis, kwamen eeuwenlang gelovigen uit de Amsterdamse nieuwbouw bijeen die niet meer in de Westerkerk pasten.
Maar Nederland ontkerkelijkte en Amsterdam liep daar bepaald niet meer achteraan. Zo werd de kerk van lieverlee overbodig als gebedshuis. Maar niet als monument. En monumentale gebouwen hou je in ere door ze te gebruiken. Zo worden er sinds 1999 concerten in de Noorderkerk gegeven.
In 2004 vierde men dat deze traditie al vijf jaar werd volgehouden. We horen niet één maar twee feestelijke trompetfanfares: een recente van Britten en een achttiende-eeuwse fanfare voor de Ark des Verbonds van Carl Philipp Emanuel Bach. De hoofdmoot wordt ingenomen door een nieuw werk van Daan Manneke. Zijn Babel (voor de geweldige bezetting van '6 orkesten, 14 pauken en 3 tamtams') laat horen dat de Noorderkerk-concerten hun band met de religie nog niet hebben doorgekapt.
Thomas Lowe, Kristin Hetland en Julie Ogle baroktrompet
Thomas Lowe, Kristin Hetland en Julie Ogle baroktrompet
Nederlands Jeugd Strijkorkest Ensemble K2 o.l.v. Paul Janse Amsterdams Blazers Collectief o.l.v. Jean Gruter Strijkkwartet o.l.v. Leonie Bot, m.m.v. Erika Cornelissen contrabas Strijkkwartet o.l.v. Arthur Onnée, m.m.v. Maarten Storm contrabas Syrène Saxofoonkwartet m.m.v. Jules van de Loo en Nora zur Nieden, slagwerkstudenten van het Conservatorium van Amsterdam. Algehele leiding Babel: Johannes Leertouwer