Op het prijswinnaarsconcert Postbank-Sweelinck Concours 1992 werd uit de gelederen van het Amsterdams Conservatorium een compleet symfonieorkest geformeerd.
Zij moesten, rondom alle solo-optredens van de laureaten, samen een concert geven. Het spreekt vanzelf dat men geen genoegen nam met huis-, tuin- en keukenrepertoire. Met Schuberts Rosamunde-ouverture begint het concert nog rustig, maar daarna wordt overgeschakeld op de twintigste eeuw. Sjostakovitsj' eerste celloconcert - nu onvervreemdbaar deel van het repertoire, destijds nog in opkomst - krijgt een vervolg met de Sinfonietta van Janáček. Zo wordt dit concert een mooi compromis tussen kenners- en liefhebbersrepertoire: de studenten en hun docenten laten horen dat ze hun stiel serieus nemen, terwijl je ook hun familie nog best voor dit concert kunt uitnodigen.
Symfonieorkest Sweelinck Conservatorium Amsterdam olv Friedemann Layer
Jeroen den Herder (cello), Symfonieorkest Sweelinck Conservatorium Amsterdam olv Friedeman Layer
Symfonieorkest Sweelinck Conservatorium Amsterdam olv Friedemann Layer