Rosa Spier, harpiste en stichtster van het beroemde tehuis voor bejaarde kunstenaars, zou in 1991 honderd jaar zijn geworden. Voor dankbare musici reden genoeg tot een herdenkingsconcert in de Kleine Zaal van het Concertgebouw.
Het programma bestaat vooral uit tijdgenoten en geestverwanten. Uiteraard opent het stuk met het In memoriam dat Jurriaan Andriessen bij haar dood in 1967 schreef. Verder is er onder meer werk van de joodse componisten Sem Dresden (bekend van zijn Muziekleer) en Leo Smit, en van Ton de Leeuw. Onnodig te zeggen dat alle werken op het programma voor harp zijn - ofwel voor harp solo, ofwel voor harp en fluit. Zonder de bekendheid en het onvermoeibare zendingswerk van Rosa Spier zou er vast niet zoveel harpmuziek gecomponeerd zijn!
Masumi Nagasawa (harp)
Koos Verheul (fluit), Stefica Zusek (harp)
Emily Heyens (harp)
Debussy Trio: Emily Heyens (harp), Emile Biessen (fluit), Ton Wilmes (altviool)
Stefanica Zusek (harp)
Emily Heyens (harp), Emile Biessen (fluit)
Masumi Nagasawa (harp)