Support the Concertzender

Steun ons door vriend te worden, een donatie te doen of te sponsoren.

Vriend
Ik wil steunen door vriend te worden.
Doneren
Ik wil steunen door een donatie te doen.
Sponsor
Ik wil steunen door te sponsoren.
Ik word vriend voor het bedrag van
per jaar
Ik wil het bedrag van doneren
Ik wil sponsoren met
Ondersteuningsvoorkeuren
Newsletter
Get the latest updates and offers.
Product updates
Learn about new features and products.
Event invitations
Invitatations to exclusive events.
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden

Nieuws

Gershwin in Parijs

An-American-in-Paris

In Thema van dinsdag 7 januari om 20 uur: Gershwin in Parijs.

Gershwin had al veel roem - en geld - verzameld met zijn musicalsongs. Maar hij droomde constant van een plaatsje tussen zijn klassieke vakbroeders. Zijn gouden kans kwam in 1924/5 met zijn ‘Rhapsody in Blue’ en zijn ‘Pianoconcert in F’.

Toch bleef hij maar hunkeren naar nog meer acceptatie op het concertpodium en wilde daarom compositieles nemen bij mensen als Ravel en Stravinsky. Hij benaderde ze toen hij in 1928 in Parijs gefêteerd werd en kreeg van allebei te horen dat ze er niets in zagen. Zijn indrukken van de hectische, maar uiterst hippe Franse hoofdstad verwerkte Gershwin in ‘An American in Paris’. Daarin schreef hij vier taxiclaxons voor (zie foto).

Van dat stuk horen we de oerversie.

Samenstelling/presentatie: Thijs Bonger