Support the Concertzender

Steun ons door vriend te worden, een donatie te doen of te sponsoren.

Vriend
Ik wil steunen door vriend te worden.
Doneren
Ik wil steunen door een donatie te doen.
Sponsor
Ik wil steunen door te sponsoren.
Ik word vriend voor het bedrag van
per jaar
Ik wil het bedrag van doneren
Ik wil sponsoren met
Ondersteuningsvoorkeuren
Newsletter
Get the latest updates and offers.
Product updates
Learn about new features and products.
Event invitations
Invitatations to exclusive events.
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden

Nieuws

In De Nacht: oude muziek uit Mexico

Naar aanleiding van de concertserie van het Ensemble Musica Temprana dat vanaf 29 juni door Nederland trekt met muziek uit het Latijns Amerikaanse continent, oude muziek uit Mexico.

In De Nacht van 20 op 21 juni, renaissance en barokmuziek uit Zuid Amerika.

Na de ontdekking van Amerika door Columbus in 1492 werd het zuidelijke continent door de Spanjaarden gekoloniseerd en reisden missionarissen over zee om de bevolking te bekeren tot het katholieke geloof. In eerste instantie trokken geestelijken van de Dominicaanse orde de oceaan over, gevolgd door de orde van de Jezuïeten. En met name die Jezuïeten brachten voor de inboorlingen Europese cultuur mee. De ontdekking van Amerika in 1492 had daarom ook muzikaal grote gevolgen. Lokale tradities kregen concurrentie van muziek die uit Europa werd ingevoerd. Maar uit een besluit van het eerste concilie van Mexico (1555) blijkt ook dat inheemse instrumenten op grote schaal werden ingezet om de westerse muziek te begeleiden. Die invloed van de Europese cultuur trekt geleidelijk het hele continent door, beginnend bij Mexico en langzaam afzakkend tot aan het midden van het continent. Vannacht dus oude muziek uit Mexico, en volgende week in de nacht van donderdag op vrijdag, reizen we door naar Bolivia en Peru.

De Nacht: 20 op 21 juni, 01.00-07.00 uur.