Liszt was gefascineerd door al het macabere. Hij liet zich ook graag inspireren door Middeleeuwse kunst. Het stuk waar we vandaag naar luisteren, Totentanz, werd geïnspireerd door de Gregoriaanse melodie Dies Irae. Dit stuk is onderdeel van de mis voor de overledenen, waarmee Liszt’s fascinaties met het historische en het macabere samen komen. Na Liszt luisteren we naar Beethoven’s Geistertrio, een trio met een bijzonder tweede deel dat een spookachtige sfeer heeft. Dit tweede deel wordt door sommigen geassocieerd met heksen of spoken vanwege de griezelige toon. We sluiten af met Skrjabin’s Piano Sonate no. 6, op. 62. Skrjabin geloofde in bovennatuurlijke krachten, en raakte ervan overtuigd dat zijn eigen piano sonate zo duister en gevaarlijk was, dat hij dit werk nooit in het geheel in het openbaar uitvoerde. Later heeft hij een volgende piano sonate gecomponeerd - de zogenaamde Witte Mis - die de duistere krachten van zijn eerdere werk moest uitbalanceren. Speellijst